Om “böneexperimentet” och ateister

Vissa ateister hänvisar till experimentet som hölls i USA med ekonomiskt stöd från Templeton Foundation med målet att fastställa effektiviteten i bön. Under kontrollerade förhållanden bad en grupp amerikaner för en annan grupp sjuka människor. Och det visade sig att hälsan hos dem som de bad för inte hade blivit fundamentalt bättre jämfört med en annan kontrollgrupp av patienter som man inte bad för. Och enligt vissa ateister är detta experiment ett bevis på att böner inte fungerar, att det inte finns någon Gud och så vidare.

Men ur en troendes synvinkel är det precis så ett sådant experiment borde ha slutat. Med detta tillvägagångssätt hade det varit möjligt att bestämma verkan av en ansiktslös kraft som elektricitet. Men den Gud som kristna tror på är inte en ansiktslös kraft, det är en personlig Gud med vilja och självmedvetenhet, som själv bestämmer vad han ska göra och vad han inte ska göra, vem han ska visa sig för och vem ska han inte visa sig för och på vilket sätt. För att ett vetenskapligt experiment ska vara giltigt måste det ske under förhållanden som kontrolleras av en försöksledare. Detta är för det första absurt, och för det andra är det inte tydligt varför Gud skulle behöva detta.

Som exempel har jag själv en regel som säger att jag inte svarar troll på Internet. Templeton Foundation skulle kunna finansiera ytterligare en studie, där det kommer att skickas hundra troll till mig på sociala nätverk, som kommer att trolla mig, och om jag inte svarar på alla hundra troll, kommer detta att vara ett bevis på att jag inte existerar? Du kanske säger att det inte är helt lämpligt att jämföra bön med troll, men här är det inte bön i allmänhet som jämförs, utan detta experiment. Dess deltagare visste att de deltog i experimentet, och deras “böner” fungerade på sätt och vis som ett bete, vilket Gud, enligt arrangörernas logik, borde ha eller kunde ha “fastnat på”. Och om Han inte fastnar betyder det att Han inte finns.

Och detta amerikanska experiment och andra som liknar det, där man ska fånga Gud nu, lockar Honom med bön – kan det verkligen kallas en gärning som är värdig ett deltagande av universums Skapare?

Nej, det faktum att Gud svarar på bön kan bevittnas av vilken eller nästan vilken som helst troende ortodox kristen som lever ett mer eller mindre långt religiöst liv. I och för sig kunde religionens existens inte fortsätta om människor inte kände ett svar från den sida dit de riktar sina böner. Om du har en trasig telefon hemma som inte längre ansluter till någon, som är omöjlig att ringa med, så kommer du inte använda den, ta upp den regelbundet och låtsas att du pratar med någon. Men även om du ägnar dig åt sådana konstiga idéer, kommer dina barn inte att fortsätta med det, och dina barnbarn kommer inte att fortsätta. Människor är mycket praktiska varelser. Om böner var ineffektiva – tro mig, då skulle de ha övergett dem för länge sedan.

Vilken ateist som helst kan på egen hand testa bönens effektivitet. Men inte i formen av “Gud, skicka mig en flaska öl nu” eller något liknande, för detta är en sak som är ovärdig för Gud. Som den helige Siluan sa: “Jag råder otrogna att be: “Herre, om du finns, visa Dig för mig, och sedan kommer jag kommer att tjäna Dig med hela mitt liv!”

Varför är då den andra delen av denna bön så viktig: löftet om att tjäna Gud, i att Han verkligen finns? För det är detta som verkligen gör en person värdig ett svar från Gud. Och om en person inte har en sådan beredskap att ägna sig åt Gud, om han inte tänker ge upp synden, utan endast liggande på soffan säger: “Gud, visa Dig för mig” – en sådan person är inte värdig att universums Skapare uppenbarar sig för honom. Jag känner personligen till flera exempel på ateister som bad denna bön och fick svar och blev troende. Någon snabbt, inom en vecka; för vissa tog det längre tid, men nu är de alla människor med en mycket stark tro.

Enligt min åsikt är en betydande andel av de människor som kallar sig ateister inte ateister för att de saknar bevis för Guds existens, utan för att de inte vill att Gud ska existera. De vill inte ödmjuka sig inför Hans lag och Hans bud. Så även om Gud hade visat sig för dem, skulle de ha hittat sätt för hur de skulle bortförklara det: som att jag hade bara ett speciellt medvetandetillstånd; men det verkade bara för mig. Om det verkade det för mig, kan det förklaras med naturliga orsaker, och även om det är omöjligt nu så kommer forskare att förklara det i framtiden, och så vidare.

Är det då så förvånande att en person som inte vill att Gud ska existera, där kan Gud inte uppenbara sig?

Präst Georgij Maksimov (Ryska Ortodoxa Kyrkan)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *